Általános tudnivalók
A Pozitív fegyelmezés tréning 30 órás akkreditált pedagógus továbbképzés.
A Pozitív fegyelmezés képzés tréning formájában valósul meg, ami azt jelenti, hogy a résztvevők saját élményű feladatokon keresztül sajátíthatnak el bizonyos készségeket, és mindig a saját élményhez kapcsoljuk hozzá az elméletet. A feladatok egymásra épülnek, így a harmadik nap végére "állnak össze" az addig megszerzett ismeretek.
A tréningcsoportjaink minimum 8, maximum 14 fővel indulnak.
A nyílt tréningjeink mindig 3 naposak, csütörtök-péntek-szombati napokon kerülnek meghirdetésre, a tréning mindhárom napon 9.00-17.00-ig tart.
A budapesti tantestületi tréningeknél választási lehetőséget biztosítunk a 3 egész napos vagy a 2x1,5 napos tréning között. A 2x1,5 napos tréninget két egymást követő héten, péntek-szombati napon tartjuk, pénteken 12.00-17.00-ig, szombaton 9.00-16.30-ig.
A nyílt tréningek helyszíne: 1023 Budapest, Frankel Leó út 49.
A tréning részvételi díja: 45.000 Ft/fő
A részvételi díj magában foglalja az általunk biztosított segédanyagokat és a vizsga díját is. A résztvevőt terheli az utazás költsége, a szállás és az étkezés díja.
Miről szól a képzés?
Nemzetközi kutatások kimutatták, hogy a hagyományos fegyelmező/büntető eszközökre a tanulók ellenállással vagy önfeladással reagálnak, mely csökkenti motivációjukat és így a tanulmányi eredményeiket is.
A Pozitív fegyelmezés tréning célja, hogy:
- segítsen a bevett fegyelmezési eszköztárat olyan eszközökkel leváltani, amelyek határozott korlátokat állítanak, de egyúttal tiszteletet fejeznek ki a tanuló iránt, alá-fölérendeltségi viszony helyett a partnerség érzését erősítik, továbbá hosszú távon alkalmasak a felelősségtudat kialakítására és egyúttal egy hasznos viselkedés irányába terelik a tanulókat.
- a résztvevők megismerjék a kommunikáció és a viselkedés közti összefüggéseket, olyan kommunikációs készségeket és problémamegoldó módszereket sajátítsanak el, amelyek alkalmasak a gyerekek, tanulók ösztönzésére, motiválására nemcsak rövid, hanem hosszú távon.
- a résztvevők rálátást kapjanak a saját és a tanulók személyiségének működési mechanizmusaira és ennek segítségével képessé váljanak annak felismerésére, hogy az adott viselkedés hátterében milyen kiváltó okok állnak.
A képzés a negatív viselkedési helyzetek megoldására koncentrál és nem a fenyítésre. Hangsúlyosan jelennek meg önismereti elemek, mert a saját viselkedésünk megértése, megváltoztatása pozitív változást hoz a gyermek viselkedésében is. A tanulók diszfunkcionális viselkedése mögött meghúzódó téves célok felismerése és azok kezelése elősegíti a konfliktushelyzetek hatékony megoldását, valamint egy pozitív légkörű, harmonikus oktatási környezet kialakítását.
A tréning fontosabb témakörei:
- Különböző nevelési stílusok tanulókra gyakorolt hatása
- Saját vezetési stílusunk stresszhelyzetben
- Pozitív fegyelmezés alapelvei
- Elfogadható/ elfogadhatatlan tanulói viselkedések
- A büntetés hosszú távú hatásai
- Büntetés vs. következmény
- A tanulói viselkedés mögötti meghúzódó téves célok
- A düh biológiai háttere
- Együttműködés
- Érzelmek felismerése és kifejezése
- Hatékony kommunikáció
- Pedagógus-tanuló játszmák
A Pozitív fegyelmezés tréning alkalmas arra, hogy elindítson a résztvevőkben egy szemléletváltást. Tapasztalataink szerint maga a tréning jelentősen javít a pedagógusok közérzetén, csökkenti a kiégés veszélyét, javítja a pedagógusok motivációját, és erősíti a csoportkohéziót. Amire viszont a tréning nem alkalmas: szociokulturális problémák kezelése és az iskolai agresszió súlyos formáinak kezelése.
Kinek javasoljuk?
Tréningünk nyitott bármely pedagógus számára, aki a hagyományos fenyítő-büntető attitűd helyett szívesen megismerne más lehetőségeket is, így hasznos lehet:
- óvodapedagógusoknak
- általános iskolai pedagógusoknak
- középiskolában (gimnázium, szakgimnázium, szakiskola) dolgozó pedagógusoknak
- gyermekvédelmi rendszerben dolgozó szakembereknek
- gyógypedagógusoknak
Nyílt tréningek
Nyílt tréningjeinkre különböző intézménytípusokban dolgozó és eltérő korosztályú gyerekekkel foglalkozó pedagógusok érkeznek, így a képzés jó lehetőséget kínál a tapasztalatok, nehézségek megosztására, egymás munkájának mélyebb megismerésére.
A nyílt tréning csoportjaink minimum 8 fő jelentkezése esetén indulnak el.
A 2021/22-es tanévben várható nyílt tréningek időpontjai:
- 2022. május 19-21.
Az időpontok tájékoztató jellegűek, módosulhatnak.
Ha szeretne résztvenni nyílt tréningünkön, kérjük küldje vissza nekünk az alábbi jelentkezési lapot kitöltve:
Tantestületi tréningek
Lehetőséget biztosítunk kihelyezett tantestületi tréningek megszervezésére is. Szívügyünknek tekintjük, hogy budapesti és vidéki intézmények teljes tantestülete vagy a tantestület egy része egyszerre vehessen részt Pozitív fegyelmezés tréningünkön, ehhez jelentős kedvezményt biztosítunk a részvételi díjból.
Tantestületi tréninggel kapcsolatos referencia kérhető az alábbi intézményekben:
Pécsi Ciszterci Szent Margit Általános Iskola
Magyarországi Németek Általános Művelődési Központja, Baja
Addetur Baptista Gimnázium, Technikum és Szakiskola
Szignum Egyházi Kéttannyelvű Általános Iskola, Makó
Pécsi Egyházmegye Katolikus Pedagógiai Intézete
Andor Ilona Ének-Zenei Általános és Alapfokú Művészeti Baptista Iskola, Budapest
Vecsési Andrássy Gyula Általános Iskola
Beszédes József Általános Iskola, Dunaföldvár
Talento-Ház Alapítványi Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
III. Béla Szakképző Iskola, Szentgotthárd
Fővárosi Kossuth Lajos Gyermekotthon és Általános Iskola
Pécsi Református Kollégium Általános Iskolája
ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium
VIK Vendéglátó, Turisztikai, Szépészeti és Üzleti Baptista Középiskola
Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest
Vetési Albert Gimnázium, Veszprém
Földváry Károly Általános Iskola, Vác
Árpád-házi Szent Erzsébet Gimnázium, Esztergom
Kunhegyesi Református Óvoda
Szentgáli Lőrincze Lajos Általános Iskola
Soproni Német Nemzetiségi Általános Iskola
Napraforgó Egyesített Óvoda, Budapest
Résztvevőink véleménye a tréningről:
"A tanfolyamon való részvétel legfontosabb felismerése számomra az volt, hogy a büntetéssel nem érünk el hosszantartó eredményt. Próbáljuk úgy rávezetni a gyerekeket a helyes útra, hogy közben ne érezzék rosszul magukat! Azon csodálkozom, hogy erre miért nem jöttem rá magamtól!" (Tanító, Vecsés)
"A tanfolyam után könnyebben azonosítom a viselkedés típusokat, megértem a gyerekek üzeneteit. A magam által adott reakciókat is jobban értelmezem. A kurzus leghasznosabb része számomra az önismeret volt." (Felső tagozatos pedagógus, Vecsés)
„A tanulók negatív viselkedési formáit négyszemközt próbálom a delikvens tudomására hozni anélkül, hogy a tanuló érzelmileg sérülne. Nem magára a hibás viselkedési mintára hívom fel figyelmét, hanem megpróbálom meglelni a viselkedés mögötti okokat oly módon, hogy érezze, hogy mellette állok. Itt is nagyon sokat segíthet a humor, a nyugalom megtartása. A megoldás a pozitív fegyelmezési módszer alkalmazásában és a minél nagyobb önismeretben rejlik. Én tudat alatt mindig is a pozitív fegyelmezési módszereket alkalmaztam. De ez a képzés megtanított arra, hogy hogyan is használjam tudatosan.” (Általános iskolai pedagógus, Vecsés)
„A tréning óta mind otthon a saját gyerekeimmel, mind a tanítási gyakorlatomban alkalmazni próbálom a választási lehetőségek felajánlását, így a gyerek azt érzi, van beleszólása, és nem pedig csak újabb és újabb utasításokat kell követnie folyton. A tréning segítségével már fel tudom ismerni, ha emberi játszmába csöppentem és próbálom használni a tanult technikákat a kihátrálásra, helyes megoldások keresésére. Az én-üzenetek megfogalmazása a tréning óta szintén sokszor segített a problémás helyzetekben való fellépésben.” (Gimnáziumi tanár, Kecskemét)
„A csoporttagok nyitottsága és a trénerek tudatos terelgetése nyomán már az első pillanatokban sikerült olyan légkört teremteni, ami hatékony tanulást tett lehetővé. Ha visszagondolok erre a három napra mi is jut eszembe? Tanulás. Fáradtság. Csoportmunka. Együttműködés. Önismeret. Nevetés. Bizalom. Bíztatás. Érzések. Tudatosság.” (Általános iskolai pedagógus, Csömör)
„Férjem és gyerekeim is olvassák jegyzeteimet, nekik is nagyon tetszik. A Pozitív fegyelmezés könyvet, melyet a tanfolyam után még három másikkal megrendeltem, valamelyik nap nyitva találtam. Férjem ült felette és olvasta. Neki is nagyon tetszik. Mivel nagylányaim már felnőttek, úgy gondolom, hogy nekik is javukat használja, ha forgatják. Persze, majd az igazi szituációk során biztosan újra előveszik.” (Általános iskolai pedagógus, Dunaföldvár)
„Miért is tartottam fontosnak a tréningen való részvételemet? 13 év kihagyás után tértem vissza az oktatás világába, és közben valami megváltozott! Jellemzően inkább autokratikus személyiségű tanár vagyok, hiszek az irányított (jól irányított) munkában és abban, hogy az oktatásban inkább a „diktatórikus” elv a használhatóbb, mint a demokratikus …és mégis, azt vettem észre, ha továbbra is jól és hatékonyan szeretném végezni a munkámat, - anélkül, hogy folyamatosan kétségeim, vagy nehézségeim legyenek a diákokkal - , szükségem van szemléletmód váltásra.” (Szakiskolai tanár, Pécel)
„Korábban is sokszor alkalmaztam, de a tréning óta még gyakrabban teszem fel a gyerekeknek a kérdést, miszerint „mire lenne szükséged?” Ha ezen el tud gondolkozni, az megadja az önmaga feletti kontroll érzetét. Bár értelmi fogyatékos gyerekekről van szó, ők is mindig pontosan tudják erre választ.”…”Biztosan lesz plüssállat, ami biztosítja a kiemelt figyelmet annak, akinek átmeneti tárgyra, több figyelemre van szüksége. És biztosan lesz osztálytermen belül nyugi sarok, mert szeretném, ha annak, aki dühös, először osztályon belül lenne lehetősége megnyugodni, amivel a többiek azt tanulnák meg, hogy aki odaül, azt most békén kell hagyni, mert arra van szüksége (és nem további piszkálásra)” (Gyógypedagógus, Budapest)
„Nagyon jó volt játszani, a gyakorlatok során belebújni szerepekbe, beleélni magunkat más karakterbe, amikben persze mindben ott vagyunk mi magunk is a legkülönbözőbb módon és formában. Elgondolkodtam az átélt élmények, tapasztalatok alapján azon, hogy hány arcunk van, milyen egyéniségünk, hány és milyen személyiség rejlik bennünk. Hogyan kommunikálunk? Hogyan kapcsolódunk? Milyen viselkedési mintákat hordozunk? Közben folyamatosan az járt a fejemben hogy mit és hogyan, milyen módszerekkel adom át a gyermekeknek a megtapasztaltakat? Jól csinálom? Mit csinálok rosszul? Hogyan tehetnék szert még több tapasztalatra, tudásra? Hogyan tudnám még jobban elfogadtatni magam a saját gyermekeimmel és neveltjeimmel? Száz és száz kérdés kavarodott bennem. A válaszok folyamatosan érkeztek.” (Gyermekotthonban dolgozó pedagógus, Budapest)
„Az iskolában tanuló generációk változása mindig új kihívásokat teremt, most érzem azt, hogy pályám 28. tanévében szükségem van megújulásra, illetve az eddigi tevékenységem jó oldalainak megerősítésére. Ezzel a szándékkal és az ehhez kapcsolódó várakozással érkeztem, és a harmadik nap végén elégedetten távoztam a tréningről. Úgy érzem, sokat tanultam, és az eddigi tapasztalataimat, eszközrendszeremet is megerősítették az új, esetleg más vagy azonos módszerek.” (Gimnáziumi pedagógus, Budapest)